החזר כספי: ‘כללית’ תשלם 18,000 ש”ח למטופל קנאביס רפואי

על אף שלטענתו היא מנסה לכאורה להסוות זאת, קופת חולים 'כללית', כמו שאר הקופות, מחוייבת לשלם החזר הוצאות לנפגעי תאונות עבודה גם בגין רכישת קנאביס רפואי. בתום משפט נאלצה הקופה להעביר למטופל 17,950 ש"ח פלוס הוצאות.

ליאור אביטל, תושב תל אביב בן 52, קיבל 17,950 ש”ח רטרואקטיבית מקופת חולים ‘כללית’ בגין רכישת קנאביס רפואי ב-38 מקרים לאורך כשלוש שנים – זאת בתור החזר כספי לכיסוי הוצאות טיפול עבור נפגעי תאונות עבודה.

בתביעה שהגיש ליאור נגד ‘כללית’ בחודש יולי 2019 הוא טען כי מגיע לו החזר כספי עבור רכישת קנאביס רפואי לאחר שנפגע בדצמבר 2014 באירוע שהוכר ע”י ביטוח לאומי כתאונת עבודה.

ליאור אביטל
“קופ”ח ‘כללית’ ניסו להימנע מלשלם פיצוי, אני מקווה שפסק הדין יסייע גם למטופלים אחרים” – ליאור אביטל

ליאור הסביר לביהמ”ש כי על פי חוק הביטוח הלאומי כל מי שנפגע בתאונת עבודה זכאי לכיסוי עלויות טיפול רפואי, כולל קנאביס, ולכן קופת החולים, הנמצאת בהסדר מול ביטוח לאומי בעניין זה, אמורה להעביר את התשלום למבוטחיה.

“שירותי בריאות כללית הם הגוף המוסמך אשר באמצעותו זכאי המבוטח לטיפול,” פירט בכתב התביעה אותו הגיש לאחר סירוב הקופה להעביר לו את מלוא התשלום בטענה כי חלק מהחשבוניות שמסר היו כפולות או חסרות לכאורה.

בעקבות ההליך המשפטי ‘כללית’ כן הסכימה לשלם סכום של 16,540 ש”ח, אך דחתה חלק נוסף של 1,410 ש”ח שלטענתה היו כאמור חשבוניות כפולות או חסרות. ליאור סירב לוותר וניהל את ההליך המשפטי עד פסק הדין, שניתן אתמול.

אמנם לקראת סוף ההליך המשפטי התרצתה קופת החולים ונאותה להעביר לליאור את הסכום המשלים כולו, כולל 1,410 השקלים הנותרים, אך היא התנתה זאת בכך שלא יינתן פסק דין אלא שהסכום יועבר “לפנים משורת הדין”.

ליאור לא ויתר ודרש להגיע עד פסק דין שיקבע בבירור כי חובה על ‘כללית’ לשלם החזר כספי בגין רכישת קנאביס רפואי לנפגעי תאונות עבודה, זאת לדבריו גם עבור מטופלים אחרים. “אני לא מעוניין לקבל סכומים לפנים משורת הדין,” השיב לבית המשפט.

לטענתו, התעקשותו לקבל פסק דין ולא לוותר על הסכומים הנמוכים יחסית נובעת מאופן התנהלותה הגורף של קופ”ח ‘כללית’, שמסרבת לחשוף את נהלי החזר הכספים באתר האינטרנט שלה בשקיפות, ואף מסרבת למסור את הנוהל למבקשים אותו.

“אני רואה חשיבות ציבורית לבחינת עמדת הקופה באופן שקוף ופומבי,” כתב בתשובתו לביהמ”ש. “הבירור ייטיב עם משאבי מערכת המשפט וימנע הליכים עתידיים, וזאת בין היתר על רקע נתונים מהם עולה לכאורה כי מקרה זה הינו חלק מהתנהלותה השיטתית של הקופה נגד מי שתובעים ממנה החזר עבור טיפול בקנאביס רפואי”.

לבסוף קבע כאמור השופט אלעד שביון מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי ליאור יקבל את מלוא הסכום, 17,950 ש”ח בהחזר כספי, ובנוסף פסק לזכותו החזר כספי של הוצאות משפט בסך 1,000 ש”ח שהקופה תשלם לו.

“אני מקווה שזה יסייע למטופלים אחרים,” הוא אומר הבוקר בשיחה עם מגזין קנאביס. “יש כאלה שלא יודעים שמגיע להם, או כאלה שלא מצליחים לברר או לקבל את ההחזר – אני שמח לסייע לכל אחד בהליך. ההחזר הזה מכסה את העלויות במלואן גם באסדרה החדשה”.

לגבי ההליך הוא מספר כי “הקופה גררה רגליים, התנהלה בחוסר שקיפות, משכה אותי שוב ושוב בתואנות משונות ובזבזה את זמני לשווא. פעם אחת הם לא הופיעו לדיון בבימ”ש, פעם אחרת טענו שאני יוצר קשר עם התקשורת לאחר שפניתי למגזין קנאביס, פעם אחרת טענו שפרסמתי על הסיפור ברשת החברתית”.

לדבריו “בדקתי ברשת ומצאתי שכל ההליכים בתביעות קודמות נגד כללית בנושא של החזר לנפגעי תאונות עבודה נגמרו בפשרה ללא פסק דין. כלומר שמדובר בניסיון שיטתי, ‘שיטת מצליח’, כדי להימנע מלשלם פיצוי. פסק הדין הזה, הנוכחי, הוא הראשון למיטב ידיעתי בו נפסק חד משמעית בבית משפט כי הקופה חייבת להחזיר הוצאות עבור רכישת קנאביס רפואי לנפגעי תאונת דרכים המבטחים בביטוח לאומי.”

לסיכום אמר כי בכוונתו לצאת כעת למאבק נוסף, לקבלת החזר כספי גם עבור רכישת ניירות גלגול ופילטרים שכן לדבריו “למרות שהם אינם תרופה, הם כמו מזרק לאינסולין שאי אפשר לצרוך אותו ללא ציוד זה”.

מקופת חולים ‘כללית’ נמסר רק כי הם מקבלים את פסק הדין כפי שקבע ביהמ”ש.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר